Reward Management : het RR stappenplan
- koenvanmol
- Jan 7
- 2 min read
Reward management speelt een cruciale rol in het aantrekken, behouden en motiveren van medewerkers. Een goed uitgedacht en uitgevoerd loonbeleid helpt organisaties hun strategische doelstellingen te bereiken. Essentieel hierbij is de balans tussen de waarden van de organisatie en de toepassing van het loonbeleid. Deze balans zorgt ervoor dat verloning niet alleen financieel aantrekkelijk is, maar ook aansluit bij de identiteit en missie van de organisatie. Het verloningsbeleid moet bijdragen aan het versterken van de organisatiecultuur en het realiseren van de bedrijfsdoelen, terwijl het tegelijkertijd tegemoetkomt aan de behoeften en verwachtingen van medewerkers.

Vandaar is het belangrijk om doordacht te werk te gaan en een duidelijk plan te volgen. In deze post kunt u in één overzicht het stappenplan volgen. In andere posts gaan we dieper in op elk individueel onderdeel.
Stap 1: De omgevingscontext
Analyse van de omgevingsfactoren: inspiratie, marktinformatie, benchmarks en het legislatief kader. In deze volgorde ook. Zo werken we vanuit een brede instroom aan ideeën naar een selectie van passende input.
Stap 2: De Interne context
Analyse van de interne factoren: cultuur, ambities, missie en visie en de value proposition. Vooral die laatste is belangrijk. Het geeft een duidelijk strategisch kader die belangrijke do's en don'ts in het loonsysteem aangeeft.
Stap 3: De loonstrategie
Uitwerken van een duidelijke strategie: strategisch thema, principes, criteria, governance, mix, positie ... Hier is het cruciaal om de strategie voor het loonbeleid helemaal te synchroniseren met de werking van de organisatie.
Stap 4: Het Loonsysteem
We ontwerp hier loonplannen en beleidsdocumenten. Om zeker inclusief en ten voordele van de werknemer aan de slag te gaan, berekenen we voor elke (type) werknemers de mogelijke keuzes. Zo kunnen we zeker een inclusief en doordacht plan uitrollen.
Stap 5: De implementatie van het loonsysteem
We selecteren de meest relevante applicaties voor de procedures alsook de leveranciers van de diverse producten en diensten die in aanmerking komen voor de budget outs. We bereiden de communicatie voor op elk kennisniveau op inclusieve mediums.
Stap 6: Monitoring van het gebruik
Het evalueren van de effectiviteit van de loonstrategie en de implementatie kan, en moet, op twee manieren worden gedaan: door gebruik te maken van daadwerkelijke gebruiksgegevens van alle opties en voordelen, en door de impact op de medewerker, de ervaring, te analyseren.
Comentarios